Skip to content

Online chatbots: Van groot belang voor bedrijven!

Belang van online chatbots voor bedrijven


Een paar jaar geleden draaide online marketing helemaal om de applicaties of infographics, maar er is al geruime tijd een speler die echt goed draait: THE online CHATBOT.

Een chatbot is een slim programma op basis van kunstmatige intelligentie (AI), dat de communicatie met de gebruiker in natuurlijke taal op websites, messaging-applicaties en zelfs via mobiele telefoons kan simuleren. Met andere woorden, een chatbot is een door AI aangedreven programma, speciaal ontworpen om met de gebruikers te communiceren, net als een mens via internet.

Chatbots zijn programma’s die worden aangedreven door kunstmatige intelligentie (AI) die zo zijn gebouwd dat ze de taal van de gebruikers  begrijpen en dienovereenkomstig op hun vragen reageren. Ze begrijpen dus niet alleen de commando’s, maar ook de taal. En hoe meer ze omgaan met mensen, hoe intelligenter ze worden.

Er zijn twee soorten chatbots: eenvoudig en intelligent

Eenvoudige Chatbot

Dit is het eenvoudigste type chatbot, ook wel bekend als een gescripte chatbot. Dit type chatbot communiceert met de gebruiker op vooraf beschreven manieren en richtingen. Met andere woorden, de gebruiker krijgt een antwoord op zijn vraag, uit een reeks voorgeprogrammeerde antwoorden. Dergelijke eenvoudige chatbots kunt u zien in populaire berichtentoepassingen zoals Skype of Messenger.

Intelligente Chatbot

Dit zijn AI-aangedreven chatmachines die flexibelere antwoorden bieden op de vragen van de gebruiker. Ze vertrouwen niet op voorgeprogrammeerde reacties; leren in plaats daarva

n van elk gesprek met de gebruiker om beter te kunnen antwoorden in toekomstige gesprekken, maar er zijn enkele beperkingen. Een AI-aangedreven chatbot kan complexe vragen nog steeds niet bevatten of het gesprek leiden, en beantwoordt liever alleen de vragen.

Tegenwoordig is de opkomst van chatbots sterk in opkomst. Deze AI-aangedreven chatmachines winnen meer populariteit dan ooit en zijn de behoefte voor elk bedrijf geworden. Chatbots hebben betekent, 24 /7 verbonden zijn met je publiek.

Een rapport van business insider zegt: Dat tegen het einde van 2020, 89% van de organisaties naar verwachting een soort chatbot heeft geïmplementeerd.

Chatbots zijn niet alleen voordelig voor bedrijven, maar ook voor klanten!
Deze virtuele assistenten op basis van kunstmatige intelligentie kunnen in contact komen met gebruikers en de klantervaring verbeteren door hun verzoeken te beheren met onmiddellijke reacties. Door chatbots hoeven klanten niet op hulp te wachten en kunnen ze direct antwoord krijgen op hun vragen. Volgens een verhaal van Hubspot zou 47% van de shoppers items kopen bij een chatbot. 

Laten we eens kijken hoe u met chatbots kunt profiteren van uw bedrijf

  1. Prikkel uw klanten

Weet je dat meer dan de helft van de consumenten de voorkeur geeft aan chatbots boven mensen als het gaat om tijdwinst? Dit houdt in dat bedrijven hun klanten kunnen prikkelen door push-notificaties te sturen over opwindende aanbiedingen voor hun producten en diensten.

Om succesvol te zijn, moet u er echter eerst voor zorgen dat uw chatbot AI-aangedreven, foutvrij is, goed is afgestemd op uw merk en naadloos kan werken op meerdere apparaten.

  1. Verbeter klantbetrokkenheid

Voor het succes van elk merk is betrokkenheid bij het publiek het belangrijkste. Een chatbot helpt de klantbetrokkenheid te vergroten door de communicatie ook interactiever en informatief te maken. Ze putten de klanten niet uit met irrelevante informatie en laten de klant niet wachten op een oplossing door het gesprek te verlengen.

Klantbetrokkenheid

  1. Chatbots zullen mensen niet vervangen

Een chatbot kan ongetwijfeld meerdere taken tegelijk aan, maar kan natuurlijk nog steeds geen mensen vervangen! Er bestaat een misvatting dat naarmate de chatbots evolueren, er geen behoefte zal zijn aan menselijke werknemers.

Dit zal echter niet waarschijnlijk gebeuren!

Een mens heeft een real-time begrip en reactievermogen, veel beter dan machines! Het is waar dat een chatbot eenvoudige vragen kan beantwoorden, maar toch is hij niet in staat om de eerste vraag van de bezoeker te bepalen, die verder wordt doorgegeven aan de mens.

  1. Verbeter verkoop en klantenservice

Chatbots zijn zelfhulpmiddelen. Ze verzamelen informatie zoals naam, contactgegevens en professionele informatie om een basisklantprofiel te maken. Deze informatie kan verder worden gebruikt door marketeers om marketing en verkoop te verbeteren. Chatbots verbeteren ook uw klantenservice met behulp van AI. Ze fungeren als een brug tussen uw merk en uw publiek en engageren zich met uw publiek door met hen in wisselwerking te staan door middel van stimulerende gesprekken.

  1. Breng nieuwe producten en services onder de aandacht

Online chatbots bieden een interactief platform om uit te zenden en de massa te bereiken. Ze onderhouden vriendelijken consistent contact met het potentiële publiek.

Dit vormt een reden voor push-notificaties om uw nieuwe producten en diensten onder de aandacht te brengen. Deze meldingen kunnen u hierbij helpen het verhogen van uw omzet, aangezien deze alleen naar uw potentiële klanten worden gestuurd.

  1. Minimale kosten maar maximale opbrengsten

Het beste van chatbots is dat ze niet duur zijn. Sommige populaire platforms, zoals Facebook Messenger, bieden de ingebouwde standaardchatbots voor uw bedrijfspagina’s. Je hoeft ze alleen maar aan te zetten. Ze hebben ook geen onderhoud nodig. Online chatbots zijn ongetwijfeld de goedkoopste en beste manier om de gebruikers een boeiende ervaring te bieden.

  1. Globale aanpak

Of u nu een lokaal merk of een internationaal merk bent, u kunt in contact komen met uw potentiële klanten over de hele wereld. U hoeft zich zelfs geen zorgen te maken over verschillende talen, daar kan de chatbot mee overweg. Dit helpt bij het vergroten van uw wereldwijde bereik en daarmee de verkoop.

Gebruikt u nog steeds geen online chatbots voor uw bedrijf? Dan is nu het ideale moment om in te stappen!

Meer weten over online chatbots? Neem dan een kijkje op onze site om op de hoogte te blijven van de laatste trends!

Heb je een vraag over het HBO IT Talents Program? We helpen je graag verder. Bekijk eerst onze FAQ pagina of het onderwerp van jouw vraag er tussen staat. Heb je een andere vraag? Twijfel niet en neem contact op via het contactformulier!

One thought on “Online chatbots: Van groot belang voor bedrijven!

  1. Right here is the perfect webpage for anybody who wishes to understand this topic. You know so much its almost hard to argue with you (not that I really will need toÖHaHa). You definitely put a fresh spin on a subject which has been written about for decades. Wonderful stuff, just excellent!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *