Kunstmatige intelligentie (KI): Alledaagse voorbeelden


Kunstmatige intelligentie (KI) verwijst naar de simulatie van menselijke intelligentie in machines die zijn geprogrammeerd om te denken als mensen en hun acties na te bootsen. De term kan ook worden toegepast op elke machine die eigenschappen vertoont die verband houden met de menselijke geest, zoals leren en problemen oplossen.

Het ideale kenmerk van kunstmatige intelligentie is het vermogen om te rationaliseren en acties te ondernemen die de beste kans hebben om een specifiek doel te bereiken.

In dit artikel laat ik drie alledaagse voorbeelden van kunstmatige intelligentie zien waar jij mee te maken hebt tijdens het scrollen op facebook, als je een T-shirt online koopt of als je werkmail doorloopt:

Sociale netwerk: Facebook

Facebook gebruikt AI om bijvoorbeeld je nieuwsfeed te personaliseren en ervoor te zorgen dat je berichten ziet die je interesseren, zoals besproken in een interview met Hussein Mehanna van Facebook. En van bijzonder zakelijk belang voor Facebook zijn het tonen van advertenties die relevant zijn voor jouw interesses. Beter gerichte advertenties betekenen dat de kans groter is dat je erop klikt en iets van de adverteerders koopt – en als u dat doet, wordt Facebook betaald. Facebook en Google hebben hierdoor inmiddels totaal 85% van de online advertentiemarkt veroverd, juist dankzij zeer gerichte advertenties.

Online winkelen: Zoeken

Al jouw zoekopdrachten in bijvoorbeeld Amazon:  (“voetbal”, “stofzuiger”, “MacBook”, enz.) Leveren snel een lijst op met de meest relevante producten die verband houden met jouw zoekopdracht. Amazon onthult niet precies hoe het dit doet, maar in een beschrijving van haar productzoektechnologie merkt Amazon op dat haar algoritmen “automatisch leren om meerdere relevantiefuncties te combineren’.

Online shoppen

E-mail: Spam-filters

Jouw e-mailinbox lijkt een onwaarschijnlijke plaats voor KI, maar ondersteunt grotendeels één van de belangrijkste functies: de spamfilter. Eenvoudige, op regels gebaseerde filters zijn niet effectief tegen spam, omdat spammers hun berichten snel kunnen bijwerken om ze te omzeilen. In plaats daarvan moeten spamfilters continu leren van een verscheidenheid aan signalen, zoals de woorden in het bericht, de metagegevens van het bericht (waarvandaan het is verzonden, wie het heeft verzonden, enz.).Het moet haar resultaten verder personaliseren op basis van jouw eigen definitie van wat spam is – misschien dat dagelijkse e-mail die je als spam beschouwt, een welkome aanblik is in de inbox van anderen. Door het gebruik van algoritmen voor machine learning  filtert Gmail met succes 99,9% van de spam               

Zoals je aan deze alledaagse voorbeelden kunt zien heeft Kunstmatige intelligentie dus een enorme invloed op de toekomst van vrijwel elke branche en elk mens. Kunstmatige intelligentie dient als de belangrijkste motor van opkomende technologieën zoals big data, robotica en IoT, en het zal in de nabije toekomst blijven fungeren als technologische innovator.

Meer weten over kunstmatige intelligentie ? Neem dan een kijkje op onze site om op de hoogte te blijven van de laatste trends!

Heb je een vraag over het HBO IT Talents Program? We helpen je graag verder. Bekijk eerst onze FAQ pagina of het onderwerp van jouw vraag er tussen staat. Heb je een andere vraag? Twijfel niet en neem contact op via het contactformulier!